“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.” ― Ernest Hemingway

Blog | Column | Artikel



Idols- vs Tindergeneratie

Ben ik de ene dag nog een androgyne Generatie Z’er, blijk ik de volgende dag ineens al sinds vier jaar een Millenial, de 'Idolsgeneratie'. Er lijken nogal wat mistbanken te bestaan over de leeftijdsgrenzen en waar dan toch precies die generatiekloof ligt… Maar goed, vandaag was ik een Millenial op bezoek bij uitgeverij Wayne Parker Kent (wauw) en we gingen het over de swipende Generatie Z hebben.

Een onderzoek van Mediatest moet uitwijzen hoe de huidige generatie zich voelt en beweegt offline en online. De resultaten zijn vaak logisch of verwacht, toch verbazen ik en mijn mede-millenials ons over enkele uitkomsten. Generatie Z (GenZ) is vandaag de dag tussen de 8 en 23 jaar oud en staat bekend als meest androgyne generatie ‘ever’. De kids, of jongvolwassenen, verdoen hun tijd op gemiddeld vijf schermen tegelijk (hoe?) en hebben daardoor een 'nog lagere' aandacht spanne, alles moet snel gaan. Waren Millenials nog van de Gifjes, zo zijn de GenZ’ers van de video’s en vooral zélf content maken in plaats van het “sharing is caring” principe. De Generatie Z, man of vrouw, is een realist, toekomstgericht en wil werken voor geld. Blijkt dat 'wij Millenials' vooral wachten op het moment dat we ontdekt worden, aha…

Mensen, geen merken

De gemiddelde GenZ’er besteedt elf uur (!) op zijn of haar smartphone. Bij nader inzien helemaal niet zo schrikbarend, ik kom daar ook wel bijna aan, bijna… Dit is voor bedrijven ernstig belangrijk, in 2020 is namelijk ruim 40% van je klanten van Generatie Z! En wat willen zij? Zij willen communiceren met mensen en niet met merken. Hoe online ook, persoonlijk contact is belangrijker dan ever, denk aan het succes van vloggers. Sociale media als content-platform zijn een beetje uit, de bevraagden gaven zelfs aan er depressieve gevoelens door te krijgen. Facebook moet het vooral ontgelden; hoe groot fan wij Millenials zijn (of waren), zo’n hekel heeft GenZ er aan. Term uit de volksmond: Bejaardenbook… Lekker dan… Waar vind je ze wel? Instagram en Snapchat, vooral voor de messaging service. Een uitdaging dus om ze als bedrijf nog te kunnen bereiken op socials.

Realist of pessimist

Als we kijken naar geld, de toekomst, werken en wonen, merk je dat deze generatie weinig grote dromers bevat maar met name realisten. Ze zijn streberig, hebben een – misschien ongezonde – prestatiedrang en willen geen studievertraging oplopen. Dit resulteerde in een percentage van 27 procent dat aangeeft een burn-out of de symptomen daarvan te hebben (gehad). WAT? Dat is wel erg veel… De voornaamste reden blijkt het gevoel van eigenwaarde wat de GenZ’ers uit hun werk willen halen, drie kwart vindt dit belangrijk. Als ze later geen ZZP’er willen worden, worden ze jobhopper en dan graag bij de bedrijven: Bol.com, Google, CoolBlue of Tesla. Waarom? Omdat de arbeidsvoorwaarden bij deze bedrijven van de toekomst zo'n beetje onaards zijn en ze cool zijn op social media, met een goede klantenservice. Meneer of mevrouw GenZ hecht veel minder waarde aan een vast contract dan millenials. Uiteraard ligt dit aan de jongere leeftijd maar ook aan de woningmarkt, ze weten dat ze geen dure huizen kunnen kopen, áls ze ooit al wat kunnen kopen. De toekomst is sowieso een donkere vlek, meer dan de helft verwacht een verslechterend wereldbeeld en geeft aan bang te zijn voor terrorisme, privacy issues, vluchtelingen en… Trump…

Dan nog even wat romantisch, althans, voor de blije vrijgezellen van deze 'Tindergeneratie'. Een mooie 42 procent gebruikt de datingsapp, maar vooral om mensen te kijken en weg te swipen, als een soort digitaal terras met veegfunctie. Helaas voor de vele mannelijke GenZ’ers is het vrouwelijke aanbod van hun eigen generatie beduidend lager. Gelukkig kunnen ze het wat ‘hogerop’ zoeken, want de millenial houdt ook wel van een datingsappje. Deze schaamt zich er trouwens niet voor, 65 procent gelooft er zelfs een serieuze relatie uit te kunnen halen.

Ah… de liefde…